Förlossningsberättelse.

Här kommer berättelsen om när vår lilla Linnéa föddes.

Jag brukar berätta om dagen innan förlossningen drog igång. eller igentligen bara några timmar innan. 21 januari 2010 typ runt 17 var jag o linus och skrev på papper om faderskap. i min blogg hade jag skojjat om att linus skulle bli pappa idag men jag skulle inte bli mamma eftersom det var 24 dagar kvar. och man vet ju hur lång nedräkningen till julafton brukar vara i december så jag hade väntat mig minst 24 långa dagar till.

senare på kvällen åkte linus iväg på after work och jag o magen var hemma o tog det lugnt. jag brukade somna innan 24 men den kvällen stannade jag uppe och väntade på att linus skulle komma hem. runt 00.30 den 22/1 kom linus hem. han gick på toa direkt och jag låg i min säng och väntade. hade inte på någon tv så det vart helt tyst. plöstligt hörde jag att det "knäppte till" 2 ggr i magen. lät typ "klick klick" och så kände jag hade det började rinna lite mellan benen. hum. blev lite ställd och funderade på om det kunde vara nån flytning eller om det verkligen var vattnet som gick.

linus kom in i mitt rum och jag låg o log och han undrade varför jag log. jag sa att jag var tvungen att gå på toa och när jag väl började gå var det ingen tvekan om att det var vattnet som hade gått för det forsade verkligen fostervatten. fick skynda mig till toan. hehe. sen gick jag tillbaka till linus och sa att vattnet hade gått o han trodde att jag skämtade.

vi la oss i sängen och pratade lite och sen ringde vi till bb på östra i göteborg och de tyckte att vi skulle komma in direkt. så vi plockade ihop det sista (hade hunnit packa nästan hela bb-väskan den veckan) och så beställde vi en taxi, det var första gången jag åker taxi i göteborg. haha. har ju bott här i ca 5 år.

kl. 2:50 kom till till BB och fick oss ett rum. de kopplade på ctg och vi fick ligga o lyssna på bäbisens hjärtslag. det lät som en liten galopperande häst. hihi.

kl. 3:50 kopplades ctg bort och det gjordes en gynundersökning i ett väldigt speciellt rum. det var en gammal kaklad dusch som det var en gynstol i. så det kändes lite skumt. som man var på något vanligt duschrum från 40-talet. haha. kändes lite skumt men det gick bra. det konstaterades att det var fostervatten som rann. o jag var ju inte direkt förvånad men tanke på hur mycket det rann.

kl. 4:10 blev jag inskriven på riktigt. Det kändes bra att de inte skickade hem oss iallafall. vattenavgång i v. 36+4 kändes lite mindre kul men nu var det bara o köra på! Bäbis var fixerat i bäckeningången, cervix var utplånad och jag var öppen 1cm och fosterljuden var normala. BM som vi hade då hade svårt o känna hur bäbisen låg så det blev ett snabbt ultraljud som visade att bäbis låg men huvudet neråt.

kl. 4.19 sattes en skalpelelektrod fast på bäbis huvud. det var lite läskigt. som en liten spiral som de skruvade fast i bäbis huvud för att koppla in i en apparat som kollade hur bäbis mådde. ctg kopplades också in igen. sen skulle jag försöka sova men det var lite svårt för tankarna gick ju som bara den i huvudet. jag var väldigt lugn och inte nervös men det var ju endå mycket o tänka på.

kl. 7 tog bm Katarina Heed över med den urgulliga bm-studenten Matilda Andersson. Jag hade i mitt förlossningbrev skrivit att jag inte ville ha någon student med, men det var tur att de övertalade mig för Matilda var helt underbar hela tiden och det är henne jag kommer att minnas mest av alla bm från min förlossning.

Redan nu började jag må riktigt illa så fort en värk kom. Det kändes som jag skulle spy varje gång och det var inte alls roligt. värkarna gjorde inte så ont men jag fick endå andas ordentligt igenom dem.

7:30 gick vi upp till BB och käkade frukost. det var ingen höjdare alls. jag fick knappt i mig en macka för värkarna kom ganska ofta o då mådde jag så fruktansvärt illa. så det var inte alls kul att äta.

8:40 var vi åter tillbaka på förlossningen och det gjorde en till gynundersökning och jag var öppen 3cm. sen var det det sämsta med min förlossning för vi var tvungna att lämna vårt förlossningrum för det var stopp i avloppet i handfatet på rummet så det skulle komma hantverkare och grejja där. jag mådde fortfarande superilla och värkana var jobbiga men det fanns inget annat förlossningsrum ledigt så vi fick sätta oss i ett väntrum där det satt andra folk och det var inte alls kul o höra de prata för jag ville ha det tyst o lugnt runt mig när värkarna kom. Söta Matilda kom lite då o då o lyssnade på bäbisens hjärtljud. allt var bra med henne.

9:35 fanns det fortfarande inget rum ledigt men Matilda undrade om jag ville bada. jag gick med på det för jag var så trött på att sitta i väntrummet. men bada var INGEN bra idé. bada när man mår skitilla vid varje värk vart hemskt. kändes som jag skulle spy hela tiden så jag var inte alls länge i badet. när jag precis hade gått ur badet kom matilda o sa att det fanns ett rum ledigt o det var verkligen jätteskönt!

10:45 fick jag akupuktur. 3 nålar i lilla fontanellen på huvudet. helt meningslöst som smärtlindring vid förlossning för mig. hjälpte ingenting. haha.

ca kl 12 var jag öppen 10 cm! Blev ganska chockad att det hade gått "så fort" och att jag inte hade använt några tyngre hjälpmedel mot smärtan. Jag var nog ganska duktig på att andas endå. men så hade vi även gått profylaxkurs med Lycka på Annas profylax. tyvärr kunde jag inte använda mig av profylaxandningen på förlossningen (man ska andas in genom näsan och ut genom munnen). Jag mådde så himlans illa under varje värk så jag kunde inte koncentrera mig på att andas på rätt sätt så antingen fick det bli bara genom näsan eller genom munnen. men profylaxkursen vart superbra endå för man tänkte på fler grejjer man lärt sig såsom att hela tiden tänka på att slappna av. tänkte att om det inte är värre än såhär att föda barn så är det ju inte så farligt alls.

Men det blev värre. haha.

kl 13 fick jag lustgas. det funkade fint. värkarna kändes jättemycket endå. men man blev lite mer "groggy". tror att det var här nångång som jag verkligen "gick in i migsjälv". jag öppnade inte ögonen någongång utan bara var i migsjälv mellan värkarna.

kl 14 byttes det BM igen och Charlotta Ek tog över. Matilda var fortfarande kvar även fast hon igentligen skulle sluta jobba! Värkarna var allt annat än roliga och det kändes som om någon hade stoppat in en ballong i magen som de pumpade upp tills den sprack på varje värk. helt sjukt ont och jag brölade på som bara den under varje värk fram tills när Linnéa kom ut. tiden kändes jättejättelång och jag trodde aldrig att det skulle ta slut.

det tyckte nog bm också så vid kl 16 fick jag värkstimulerande dropp för att det skulle gå lite fortfare med förlossningen. Jag låg ner i sängen nästan hela tiden under förlossningen. En gång satt jag lite på en stol lutad mot sängen men annar så låg jag ner hela tiden. De vände lite på mig då och då och la mig i gynställning på slutet.

Matilda var med i rummet hela tiden på slutet och gav mig massage i ryggslutet och pratade lugnande och peppande med mig då och då. Ibland kom även BM in och kontrollerade så att allt var bra. men det kändes lite segt när hon gick igen för då visste jag att det inte var nära än. Men tillslut stannade BM kvar i rummet!

Kände ingen skillnad på värk och krystvärk för de sista ca 2h kändes precis likadant. så jag blev lite förvånad när de strax efter 16:30 bad mig att krysta. för det kändes inte som någon skillnad. jag krystade endast 4 gånger! Linus höll upp mitt huvud. Jag kände hur bäbis gled längre och längre ner. det var verkligen en härlig känsla när Matilda sa "vid nästa värk kommer bäbis"! Jag kände hur hon nästan var ute och vid 16:51 föddes vårt lilla underverk Linnéa! Det var jättecoolt vid själva födelseögonblicket. vilken kraft hon kom ut med. Jag verkligen sköts iväg bakåt och det kändes som det var tur att det var några som tog emot henne annars hade hon nog flugit iväg rakt in i väggen! Hon föddes i framstupa kronbjudning och skrek direkt. fick apgar score 10-10-10. 47cm lång och 2730g tung.

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville att Linus skulle säga vad det blev och det kändes som det tog jättelång tid innan han sa det för han såg inte det direkt för det var massa navelsträng och annat gojs ivägen. hehe. men tillslut sa han att det var en liten flicka!!!

Jag fick upp henne på mitt bröst och det var en helt obeskrivlig känsla att få upp en varm, skrikande liten bäbis på magen. verkligen hur overkligt som helst och superunderbart.

Förlossningen gick kanonbra och jag är så nöjd med den. stolt över migsjälv att jag klarade av den utan att ta tunga smärtlindringar såsom tex. EDA. jag är så glad att allt gick fint hela vägen och att jag kunde föda på normalt sätt. var igentligen bara kritiskt i början när bm trodde att hon låg på fel håll.men det gjorde hon ju inte. Hoppas verkligen att jag får vara med med om fler förlossningar. Det är så himlans otroligt att få möta ett nytt liv.

Jag hade varit väldigt väldigt nervös inför förlossningen innan, men när den väl startade kände jag bara ett lugn som följde med hela vägen. kändes aldrig som att jag ville "åka hem" eller "ge upp". mest negativa var att jag mådde så illa i många timmar. hade jag inte mått så illa under värkarna så hade det känts lite bättre. fick en milkshake på slutet som vart sååå god. hann dock inte dricka allt så lite fick minsann sparas till efteråt. vet att jag tänkte att det var banansmak. jag var helt säker på att det var banan! så jag blev ganska förvånad när jag skulle dricka upp det sista efteråt och såg att drinken var rosa. och att det alltså var jordgubbssmak!! hade ju blundat under förlossningen o såg inte färgen på den. haha. kanske för att jag själv brukar göra bananmilkshakes som jag trodde att denna också var banan!

Jag syddes i nästan 1h av Matilda och Charlotta. Det gjorde inte ont för de hade sprayat något innan och så fick jag andas lustgas hela hela tiden. det var jättekul. jag var helt borta men endå närvarande. skulle kunna "knarka" lustgas igen. hehe. det var väldigt kul. jag svävade bort i många roliga tankar då. o supermys att ha en liten bäbis på magen åså.

Bäbis låg med huvudet mot mig så jag såg inte hur hon såg ut förren efter de hade sytt mig. frågade dock linus om hon var söt. och det sa han att hon var! o det stämde verkligen! ojoj så fin hon är. kom ihåg när hon öppnade ögonen och tittade rakt på mig. det bara sög till i mig. vilken känsla. vilka ögon. ett nytt liv. vår bäbis!

Tyckte det tog ganska lång tid innan den efteråt innan den berömda fikabrickan kom. hehe. men attans va gott det var att äta dessa mackor och dricka chokladmjölk! =) vi blev dock lite ställda innan vi skulle börja fika. vart skulle vi "lägga" bäbis när vi åt. haha. slutade med att hon låg vid mina ben typ. haha. jag har ju aldrig hållt en bäbis innan så det kändes ju lite ovant i början.

runt kl 22 kom vi upp till bb och fick ett rum. linus fick också en säng så han kunde stanna kvar. så skönt! vi pratade lite om vi skulle gå på föräldrargruppens sista möte på måndagen (linnéa föddes på en fredag). men så blev det verkligen inte. vi blev kvar på bb i 12 låååånga hemska dagar!! Lillplutten gick upp o ner i vikt, ville inte amma och fick gulsot så det ganska många dagar kvar på bb. Det var jättejobbigt på bb. det byttes personal 3ggr om dagen och varje gång så var det nya riktlinjer som vi skulle följa med matning osv. det var skitjobbigt.

Första gången jag började gråta var efter några dagar när vi var uppe på "neo" för de skulle ta blodprov på Linnéa. gu va hemskt det var där. det var fönster in till alla rummen så man såg barn i kuvöser och ledsna föräldrar och det var så hemskt att se. Det var även vääldigt läskigt när de tog blodprov ut linneas huvud. hua. jag var tvungen o gå därifrån. grät mest över att jag var så glad att ha fått ett friskt barn. även fast hon fick gulsot och fick "sola" i ljusbädd i ca 1½ dygn.

Det var inte bara hemskt och tråkigt att vara på bb. min kompis pernilla och hennes daniel fick barn 1½ dygn efter oss. så det var kul att få bb-kompisar också!

Frukosten på bb var riktigt riktigt hemsk. samma tråkiga smaklösa frukost i 12 dagar. hua. tänk de som är där fler dagar eller t.o.m månader! de måste vara såå trötta på att det är samma frukost varje varje dag. sitta där med sina små plastförpackningar med billingost, marmelad, smör osv.

På profylaxkursen skulle man ha en "målbild" som var längre bort än själva förlossningen. det var bra att vår målbild var när vi satt vår bäbis i "björn-overallen" och skulle åka hem. för det var så härligt när vi äntligen kom till vår målbild efter 12 dagar på sjukhus! att äntligen få åka hem med vår lilla söta älskade dotter Linnéa!



Sista bilder med "magen"


Första familjebilden


Fikat efter förlossningen


På riktiga födelsedagen


Rummet på BB där vi bodde i 12 dagar


Linnéa i ljusbädden när hon hade gulsot.


Ljusbädden utan linnéa. som ett solarie.


Linnéa busar med pappa Linus


Vår målbild!

Kommentarer
Postat av: First baby

hej hittade dig först på familjeliv först. Jätte bra att läsa. Jag är så rädd att spricka hela vägen ända upp till analen....ojojoj och sen bli sydd. Gjorde d verkligen inte ont att bli sydd? mvh/F.B

2010-04-08 @ 15:41:42
Postat av: jennie

Intressant att höra! Har ju bara film-versionen av sådana saker i huvudet, haha.

2010-04-09 @ 21:36:28
URL: http://pennielane.webblogg.se/
Postat av: Ninni

Tack för att du delar med dig av er förlossning. Verkligen kul att läsa! Jag håller på att skriva ner min också men inte klar ännu, ska publicera den också sen :) Skönt att allt gick bra för er och att den lilla tjejen mår bra.

2010-04-09 @ 22:40:17
URL: http://www.ninnisblogg.se
Postat av: Alexandra -gravid vecka 39

Martin blev pappa igår ;) Jag hoppas jag blir mamma snart! :)

2010-04-10 @ 08:50:58
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: camilla

Haha, vilken lustig solbädd... Wille hade ju lampa ovanifrån o ett litet tält..... ;) Visst är lustgas lovely? Håller med om att sjävla födseln är skitgrym. Jag hann säga "det GÅÅÅÅR inte", sen sa det "plopp" osså var Wille ute.... kram

2010-04-10 @ 17:08:06
Postat av: thebettygirl

Hittade hit via First baby. Fick själv en flicka i mars och födde då i Mölndal och av det du skrivit så är jag glad att det fanns plats där och att vi slapp åka till Östra! Vid frukosten fanns det flera olika bröd att välja på, och osten fick man själv hyvla. Det vi såg av lokalerna låter som de var betydligt bättre än det du beskriver från Östra osv.



Söt liten flicka ni fick! Linnea heter vår tjej också, fast då i andranamn

2010-06-08 @ 22:30:45
Postat av: Lovisa

Tycker om det du skrivit! Skojigt att se lite fina saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-28 @ 17:51:28
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0