mitt f.d problem. Plica synovialis!

Medfödda förändringar i knäled

(Plica synovialis / Plicasyndromet)


Författare: För den medicinska översättningen av 2008 års version av Praktisk Medicin (PM) ansvarar dr Olle Lyngstam, Göteborg.



Definition

Rest från fosterstadiet i knäleden. Denna rest bildar en förtjockad, veckad ledhinna (synovia) på olika ställen, vanligen under lårmuskelsenan (suprapatellär plica) eller längs inre ledspringan vid knäskålen (medial plica).

Orsak(-er)

Förekomst av medfödd plica ökar risken för symtom vid överansträngning (ofta löpning). Symtom kan också uppstå lättare som en följd av våld direkt mot knäleden om patienten har denna medfödda förändring.

Symtom

Smärtor på knäts framsida, på knäskålens ovansida eller strax mot knäskålens inre kant, speciellt vid böjt knäled.

Status

Plican kan ibland kännas på insidan om knäskålen om knät böjs och sträcks med skenbenet inåtroterat. Ofta mycket diskreta objektiva symtom, ej överensstämmande med patientens subjektiva besvär.

Behandling

I första hand antiinflammatorisk behandling t ex NSAID i tablettform.

Kyla i akutskedet samt stretchövningar av knäledsböjarmuskulaturen (hamstrings) och vader. Knäskålsbandage kan lindra.

I senare stadier och om besvären inte går över, är titthålskirurgisk undersökning av knäleden med borttagande av överskott av inflammerad ledhinnan ofta den bästa behandlingen.


.................

ja, rest från fosterstadiet som jag tydligen inte fick bort innan jag föddes. hehe. men nu är den borta!
jag är ganska utmattad idag o inget kul när knät värker, men det är så mycket bättre idag. väntar på att sjukgymnast ska ringa så jag kan fråga om jag kan ut o gå idag. vill ner till torget o hämta mitt paket som kommit! PUZZEL!!!! o ikväll kommer helena o pilen över. vi ska käka indiskt o traditionsenligt glo på let's dance! =) hejja morgan alling!!!!!

OOOOOOOO måste ju berätta om det bästa av allt. förutom att linus precis har fått fast anställning!!! att jag ka på intervju om fast jobb på onsdag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! såååå peppad!! det är ett kyrkogårdsjobb som även innefattar arbete i kapell och i krematorie! hehe. kan bli spännande. synd bara att det ligger 5 mil härifrån. men men. jag är bara sååå glad!! håll tummarna på onsdag!


Kommentarer
Postat av: Helena

Ååååh, GRATTIS till Linus och ett stort lycka till till dig!! :-D

2009-02-20 @ 12:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0